Jdi na obsah Jdi na menu
 


OL3Y UHF kontest 2013 JN69JJ

23. 11. 2014

Po vynucených změnách při VHF kontestu jsem myslel, že máme všechny nepředvídanosti za sebou. Opak byl pravdou! V pondělí před kontestem volá Standa OK1AGE, že ho rozbolela a otekla noha. Pokud se to nezlepší, nepojede na kontest . Nezlepšilo se to a tak v pátek sice vyrážím směr Roztoky, ale jen pro "materiál" potřebný pro závod. Také dobrý oběd od paní Hladké byl samozřejmostí! Díky!! Cesta na západ ubíhá v pohodě a za krásného počasí. Kolem půl třetí se sjíždíme u Pavla OK1FFW. Tedy Dušan OK1DC a já, OK1DQT. Stavět budeme ve třech a vysílat většinou ve dvou. Během cesty na vrchol Čerchova zjišťuji, že se panorama vrcholu trochu změnilo. Přibyl dlouho očekávaný stožár. Shlédli jsme se totiž v osmerčetech fixně umístněných do 3 směrů na vysokých příhradových stožárech . Náš hlavní sponzor se trochu plácl přes kapsu a vize se pomalu stává skutečností. Z blízka to vypadalo ještě lépe než z dálky. Po obhlídce našeho nového "kamaráda" jsme rychle vybalili saky paky a vrhli se na stavbu antén. Dvoumetrová M2 šla rychle dolů a na jejím místě, na stožáru s volantem se ocitla dlouhá M2 na 70cm. Druhou anténu, starou dobrou K1FO jsme plánovali tentokrát dát na TA19tku. Byli jsme zvědavi, jak se projeví vyzdvižení antény do takové výšky. Dušan, OK1DC si vzal na starost naměření nových délek kabelů. My s Pavlem 1FFW jsme zatím plnili stůl ve vysílací místnosti. TS2000, a spousta dalších krabiček, kabelů a všeho ostatního, co tvoří SETUP na 70 cm. Dušan hlásí, že můžeme natáhnout kabeláž od K1FO komínem do vysílací místnosti. Posléze měříme antény, Pavel bleskově opravuje jeden vadný konektor a konstatujeme, že je všechno "v rámci možností. Vytáčíme TA 19 na plnou délku a Dušan dodává sekvencer a zapojuje ovládání všech relátek, LNA a klíčování. Konečně můžeme "přijímačkovat". Zkoušíme majáky. Jsme zvědavi na prognózované tropo na sever, ale podmínky se jeví spíš jako podprůměrné. Později večer jsem chvíli poslouchal silně maják v SP z lokátoru JO83, ale to bylo všechno. Vzhledem k tomu, že koncové stupně neběželi celý rok, necháváme je pořádně nažhavit a domlouváme se, že "vysílačkovat budeme až v sobotu. Pavel 1FFW odjíždí domů a my s Dušanem čekáme na dalšího Pavla OK1VEI. Dušan instaluje svou novou všesměrovou 70cm anténu a rozbaluje v kuchyni SDR VHF a UHF rádio. Konečně budeme mít možnost vidět svůj signál online .  To už je venku pěkná tma a tak se začínáme starat i o svá dobra. Kolem 21 hodiny doráží i Pavel OK1VEI a tak ve třech povídáme a "důkladně" se připravujeme na závod. Ještě přinášíme do kuchyně postele, abychom spali v teple. V kamnech vesele praská a nám je čím dál tím lépe! 

Sobota: Vstáváme kolem 9 hodiny. Kontrolou majáků zjišťuji, že podmínky jsou ještě slabší než včera večer. Vrací se Pavel FFW, zapínáme PAčka a začínáme ladit. Tady se objevuje první problém. Jeden z konců nejde naladit, navíc začíná (zřejmě vinou nějakých prapodivných zemních smyček) zlobit i jeho přepínání TX/RX. Stačí se dotknout šroubovákem plechu kolem vstupu a PA se  sám přepne do RX stavu. Nakonec PA odpojujeme a budící výkon (asi 40W) pouštíme rovnou do K1FO. Domlouváme se, že během závodu občas antény vyměníme. Zasedám k rigu abych si nechal otestovat signál od protistanic. Také Dušan pouští svůj biograf na PC a hlásí, že na SDR ten signál vypadá dobře. To potom potvrzuje i Honza OK1XFJ z nedaleké Dyleně a i další stanice. Ozývá se i Palo OK1CRM z Vavřince a chválí signál. Kolem poledne se Pavel OK1VEI dostává na Kurzovu rozhlednu a my si solidárně dáváme malou rozcvičku "se zátěží po schodech. Z "Kurzovky" je krásně vidět inverze od severozápadu po východ. Tato inverze se však na podmínkách šíření nijak neprojevuje. Udržujeme oheň v kamnech v kuchyni a čekáme na začátek kontestu. Domlouváme se s Dušanem, že se začneme střídat po hodině a přes noc po 4 hodinách. No a v neděli se uvidí.

Začíná závod. První hodina je úžasná. Zase si připadám, jako na dvoumetru. 61 QSO a přes 11k bodů. K1FO se  40W jsem otočil na severovýchod a přicházejí na ní OK2 a OK1 stanice. Při tom rychlém točení volantem a zapisování QSO ještě stíhám komunikovat na ON4KST . Do druhé hodinky nastupuje Dušan. Příliv stanic opadává, přibývají ale dlouhá QSO!!  Daří se mu skvělých 12 k bodů při 35 spojeních. Během třetí hodiny kontestu přichází další zásadní problém. Domlouvám si na KST QSO s IQ1KW. Slyším ho parádně na CW. Přepínám taky na telegraf, stahuji budící výkon TRX na nejnižší možnou velikost - 5W a volám. Prásk! Vypadává VN a jističe. 5W z TRX posílaných do Beka a následně rozdělovaný do dvou ( tedy vlastně už jednoho) PA je zřejmě příliš velký a VN po chvíli klíčování vždy vypadne. Rozhodujeme se tedy vyřadit Beko, pouštět 50W z TRX do děliče,  PA budit asi 25 Watty a mít tak k dispozici CW provoz. Druhých 25 W utíká do K1FO. Proto je v sumáři u třetí hodiny kontestu jen 9 QSO - toho IQ1KW se povedlo dodělat. Pokračujeme tedy až do konce s asi 200W do jedné a 25W do druhé antény. Přes to i ze směru, kam zrovna kouká  K1FO přicházejí stanice. Až v pondělí - doma a v klidu mi dochází, že jsme mohli na SSB provoz zase přikabelovat Beko a zvýšit tak výkon, ale po bitvě je každý generál . Na Čerchově začalo silně pršet a vydželo to z přestávkami až do nedělního dopoledne. I přes všechny potíže závod běží a spojení přibývají!! Dušan další hodinkou přidává 19 QSO a 3,5 k bodů. Mě se potom daří stejně. Potom se už střídáme po 4 hodinách. Žádné tropo se nekoná. QRM je kupodivu málo a tak se noc s použitím "Papouška" a paměťového klíče dá přežít. Nevycházejí některé pokusy o QSO domluvené na KST. Jeden OZ se diví, že se nemůžeme udělat. Píše, že z JN69 už dělal OK1XFJ a OK2M . Odpovídám mu, že my máme pouze single anténu. Pochopí a celou rozpravu zakončí ve smyslu - nevadí, snad to do konce závodu vyjde. Nevyšlo. Stejně jako několik pokusů s naším tradičním ODXem Ivanem YU1LA. Jeho jsem slyšel, on nás ne. 

Neděle: Ráno se pásmo probouzí dost pozdě. Až někdy po 8 hodině se rate přehoupne přes 10 QSO /h. Taky se rapidně zvedlo QRM. Některé stanice klapou cw po celém pásmu, jné chrochají SSB. Úroveň tradičního šumu ze severovýchodu je taky rapidně vyšší než včera! Nepřijeli jsme si ale stěžovat, ale závodit!! Nakonec nás zachraňují DL z JO31 (17) a okolních čtverců. Na K1FO je úroveň QRM podstatně nižší! Tak volíme variantu - obě antény do jednoho směru. Do M2 vysílat a na K1FO poslouchat. Pavel OK1FFW přijíždí dopoledne a na dvě hodinky se chápe mikrofonu. Vidím, že nám chybí QSO do F. Přes všechnu snahu se letos žádný Francouz nepovedl. Loni jsme jich dělali 6! Také HB9 a I stanic je méně než loni. Nejlepší nedělní hodina je mezi 11-12Z. 16 QSO a 6,5 k bodů. Skoro všechna QSO ze SZ a Z. Po obědě to chvilku vypadá na možné pokoření hranice 100k bodů, ale nakonec jsme zůstali pozadu jen o 2,5k. Závod končí a my rychle balíme antény a všechny ty krabičky, hejblátka a všechno ostatní. Ještě pomoc Pavlovi OK1VEI aspoň jednou snést materiál z rozhledny, rozloučit se a už pádím ku Praze. Na cestě mě zdržela nehoda na 65 km D5 a kuriozně kanec (divočák) který se na 9 km D5 dostal na za plot a sestřelil tři auta. V Roztokách vybaluji materiál a referuji Standovi, jak jsme "válčili". Do Újezda dojíždím kolem půl jedenácté.        

Takhle to celé dopadlo:

_______________________________________________________________________________

 

Značka  :    OL3Y
Contest : UHF KONTEST 2013
Datum   : 2013/10/05
QTH      : ČERCHOV
WW Lokátor : JN69JJ
Nadm. výška: 1042 m
Pásmo :          432 MHz
Kategorie  : MULTI
LOG : Atalanta Locator ver. 12.20

Počet QSO  : 335


Součet bodů:       97.751 


ODX        : YU1EV v KN04xx na 777 km

Počet DXCC : 15
DXCC:177xDL ( 45838)      76xOK ( 12682)    18xOM (  7349)     
              9x9A (  4960)        9xS5 (  3600)        8xI (  4497)     
              8xPA (  4920)        7xHG (  3687)       7xOE (  1481)     
              7xSP (  3057)        3xON (  1793)       2xHB (   944)     
              2xYU (  1447)        1xSM (   667)        1xUR (   730)     

Počet WWL  : 63
WWL: 28xJN69   22xJO50  17xJO70  17xJO31  15xJN58  14xJO51 
         13xJN59   12xJO61   12xJO60  12xJN68  11xJN79   9xJO40 
          8xJO62    8xJN99    8xJN89    8xJN88    7xJN98    7xJN67 
          6xJO80    6xJO32    5xJO42    5xJO30    5xJN75    4xJO52 
          4xJN97    4xJN65    4xJN57    4xJN49    4xJN48    3xJO90 
          3xJO41    3xJO21    3xJN95    3xJN86    3xJN76    3xJN54 
          2xJO73    2xJO53    2xJO44    2xJO43    2xJO20    2xJN87 
          2xJN77    2xJN63    1xKN18    1xKN08    1xKN07    1xKN06 
          1xKN05    1xKN04    1xJO82    1xJO71    1xJO65    1xJO33 
          1xJO23    1xJO22    1xJO11    1xJN85    1xJN73    1xJN47 
          1xJN46    1xJN36    1xJN34 


WWL mapa    :

                         JO65                ł          
               JO44                          ł          
     JO23 JO33 JO43 JO53      JO73           ł          
     JO22 JO32 JO42 JO52 JO62      JO82      ł          
JO11 JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71           ł          
     JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 ł          
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
               JN49 JN59 <QTH>JN79 JN89 JN99 ł          
               JN48 JN58 JN68      JN88 JN98 ł KN08 KN18
               JN47 JN57 JN67 JN77 JN87 JN97 ł KN07     
          JN36 JN46           JN76 JN86      ł KN06     
                         JN65 JN75 JN85 JN95 ł KN05     
          JN34      JN54                     ł KN04     
                         JN63 JN73           ł       

   
Edi visualser zde:
http://ut4ukw.com/edi/edimap.html?map=04OL3Y.EDI16102013114924000000


QSO v QRB
----------------
      < 100  36x
  100 - 199  98x
  200 - 299  52x
  300 - 399  51x
  400 - 499  61x
  500 - 599  16x
  600 - 699  19x
  700 - 799  2x
  800 - 899  0x
  ----------------
        ALL  333

Hod  QSO   Body  Pr.  DX  CALL       S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15   61  11142  182  628 DL3LAB     9  12    9   -    8   8   7   8
15-16   35  12136  346  777 YU1EV       3   5    4   4    1   3   8   7
16-17    9   2955  328  676 IQ1KW         1   -    -     2    2   3   -   1
17-18   19   3692  194  482 9A6DAC      7   3   1    1     -   1   1  5
18-19   19   3723  195  384 OM5AW       6   -    4    -     4   2   1   2
19-20   10   4014  401  730 UR7D           -   -   6    1    1    2   -   -
20-21   14   3635  259  561 I4CVC/4       -   3   2    2    4   1    -   2
21-22    9   3284  364  669 YU7NIK         1   -   1    2    1   1   1   2
22-23    9   3510  390  657 IK4WKU/6      -   -  2   3   1   -   1   2
23-24   15   5729  381  674 PA6NL          1   3   5   -   1   -   -   5
00-01    5   1699  339  409 OM5CM         -   1   3   -   -   -   -   1
01-02    8   3222  402  648 HA8V            1   1   3   2   -   1   -   -
02-03    2    534  267  267 OK6TT           -   2   -   -   -   -   -   -
03-04    4   1056  264  394 S51ZO           -   1   -   1   -   -   -   2
04-05    7   3496  499  673 PI4Z            -   -   1   1   -   -   -   5
05-06    4    921  230  469 DL1SUZ          2   2   -   -   -   -   -   -
06-07   17   5466  321  667 SK7MW           3   3   2   -   -   1   -   8
07-08   11   2414  219  404 OM3RRC          2   3   3   -   -   1   1   1
08-09   10   2990  299  434 OK2BVE          -   2   5   -   -   1   1   1
09-10   15   4674  311  548 DG7EG          3   -   2   -   1   1   3   5
10-11   10   2381  238  467 9A3NI           2   1    2   -   2   -   1   2
11-12   16   6534  408  531 PA0WMX      -   -    1   -   -   -   4  11
12-13   12   3661  305  488 DK0PU         1   1   -   -   2   1   1   6
13-14   14   4619  329  641 9A4V            2   -   1   2   -   -   3   6
-------------------------------------------------------------------------
ALL     335         291  777  YU1EV   44  43  57  21  28  27  33  82

TOP 10
--------------------------------
 1. YU1EV               KN04xx   777 km
 2. UR7D                KN18xx    730 km
 3. IQ1KW              JN34xx    676 km
 4. PA6NL               JO21xx    674 km
 5. PI4Z                  JO11xx    674 km
 6. YU7NIK             KN05xx    670 km
 7. 9A6C                 JN73xx    668 km
 8. SK7MW            JO65xx     667 km
 9. PA2V                JO22xx     664 km
10. IK4WKU/6       JN63xx      658 km

_______________________________________________________

Nakonec to všechno nedopadlo tak špatně, jak jsem si po prodělané anabázi myslel. Zůstali jsme jen kousek za výsledkem z roku 2010 a dokonce o kousek pokořili loňský resultát. K1FO na 19 metrovém stožáru je příslibem do budoucna a pokud bude fungovat technika můžeme se příští rok těšit, že se těch 100.000 bodů konečně podaří pokořit. Standa OK1AGE chystá druhou K1FO do dvojčete, tak uvidíme.

Děkujeme všem za QSO a těšíme se zase na slyšenou!

73+GL!!

Za celý team OL3Y sepsal (jako vždy) Jirka OK1DQT 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář