Jdi na obsah Jdi na menu
 


UHF Iaru reg.I contest OL3Y JN69JJ 432 MHz

8. 10. 2014

Příprava na letošní UHF kontest začala dlouho před jehoant-age.jpg začátkem. Standa OK1AGE se v létě pustil do výroby druhé 22 prvkové K1FO včetně slučovače a kabeláže pro spojení s tou stávající  do dvojčete. Už při VHF kontestu padlo rozhodnutí, umístit připravované dvojče na TA19-tku. To znamenalo komplet novou kabeláž pro "dvouvýfuk" a předzesilovač. Týden před závodem jsem se domluvil na účasti s Petrem OK1HT   a tak jsme v pátek ráno vyráželi k Roztokům pro Standu dva. Po naložení všeho materiálu si auto dost sedlo (3x @ 100kg živé váhy, 2x rádio, 100W PA, zdroje, dva kufry UHF bižuterie, nějaké nízko útlumové koaxy a  nové dvojče 2x 22el.+ nějaká osobní bagáž). Všechno se ale vešlo a cesta na jihozápad začala, za družné konverzace pokračovala a bezproblémově skončila. V Holýšově jsme jako obvykle dokoupili zásoby a konečně našli "pekaře", u kterého Pepa OK1AY kupuje ty skvělé rohlíky k dršťkové polévce. Pepa + polévka tentokrát nebude, tak jsme se zásobili alespoň těmi rohlíky a nelitovali jsme. (Pro okolo jedoucí je to krámek vlevo před závorami - směrem od Plzně). V Draženově u Dušana OK1DC nakládáme další materiál. Dušan může dorazit až v sobotu. Ještě jme se na chvíli zastavili na známém houbařském místě na úpatí kopce. Praváci se (až na dost plesnivek) nekonali, ale Standa našel na jednom metrovém flíčku košík překrásných Lišek. Ani Petr neodcházel s prázdnou a těšil se, jak si "šplhne" doma .  Auto se těžce drápe k vrcholu a už zvoní telefon. Palo OK1CRM se ptá, kde jsme. Díky naší houbařské vložce nás kluci předjeli, ale za chvíli jsme na kopci všichni. Standa OK1AGE, Jarda OK1FFV, Pavel OK1FFW, Petr OK1HT, Palo OK1CRM a Jirka OK1DQT. Dušan OK1DC dorazí až v sobotu.

Palo překvapuje novým 70cm systémem 4x 9el DK7ZB. Pracoval na něm poslední týden a zbývá jen dokončit kabeláž. Super! Cestou byla do 800 metrů hustá mlha, ale na vrchu je nad inverzí krásné sluníčko a teplo.  Vybalujeme naši bagáž a pouštíme se do příprav na kontest. Nejprve znovu ochutnáváme novou místní nefiltrovanou dvanáctku... Sundáváme 2m M2 z "volantu" a instalujeme 38el. M2/13WL+ LNA. Rutina se projevuje a za chvíli máme jeden systém funkční. Standa dává do kupy 2x 22el K1FO. Všichni jsme zvědavi, jak se mu nová anténa povedla. Konečně je vše propojeno a Pavel 1FFW měří. Nakonec se po doladění jednotlivých zářičů povedlo nastavit PSV 1,2. Skvělá práce Stando! Díky! Mezitím se žhaví dva PA s GS35. Dáváme dvojče na pořádný rotátor na TA19tku, natahujeme kabeláž a vytáčíme anténu o pár metrů výš, aby se mohlo všechno ještě jednou proměřit i s LNA u antény. Malá oprava ovládacího kabelu a všechno šlape. Na stole se ocitá TS2000 a můžeme začít zkoumat podmínky na majácích. Zdají se nic moc. Hrajage-a-lisky-m.jpgí jen místní majáky,  OZ7IGY je jen tušit v šumu. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Trochu jsem odpoledne podcenil rychle se zvyšující chlad a vítr a teď cítím, jak se mi v krku začíná usazovat pěkný knedlík. Rozdělávám oheň v kamnech v kuchyni a za pár desítek minut si mohu nahřát prostydlá záda. Palo se dává do dokončování kabeláže ke 4četi. Pavel FFW jede jako obvykle domů. Ostatníok1ht.jpg vybalují své domácí přebytky a tak se v kuchyni objevuje domácí bábovka, košík výborných hrušek, krabice skleníkových rajčat i lahev láhve.... Dáváme si zaslouženou večeři a Standa začíná čistit svoje houbičky. Někdy už za tmy přijíždí Pavel OK1VEI na "mikrovlny z Kurzovky" -  vzhledem k novému "vedení" objektu a odstavenému rozvodu elektriky na ochoz má sebou "jen" 47 a 76 GHz a napájecí baterii. Standa dokončuje "krabičkování" RX cesty. Testujeme obě antény a dvojče K1FO (momentálně ve skoro stejné výšce jako M2) se jeví o "sejránek" lepší. Ladění formy v kuchyni se jako obvykle protáhlo a do spacáků se dostáváme až po půlnoci..... 

Sobota:           Krásně jsem se vyspal, bohužel můj "knedlík v krant-m.jpgku" nějak nakynul a přes veškeré večerní léčení začal být dost nepříjemný. Jarda FFV je už taky vzhůru a tak se pouštíme do konektorování nového ovládacího kabelu pro LNA pro dvojče na stožáru. Přijíždí Dušan DC a hned po něm i Pavel FFW. Pouštíme se do vytočení TA19tky do patřičné výšky. Chvíli panovali obavy, jestli použitá kabeláž bude stačit, ale nakonec se ukázalo, že jsme měřili dobře . Obě antény jsou na svých místech. Dušan ještě na komín instaluje všesměrovou RX anténu pro kuchyňský odposlech a můžeme začít dávat do kupy TX cestu. Tentokrát jsme jako rozbočovač výkonu použili Power splitter z dílny Mirka 1GV a byl to dobrý tah. TS 2000 + PA BEKO - splitter + 2x GS35. Pavel se Standou proměřili a nastavili celou TX cestu. Hodně pomohlo naladění vstupů GéeSek. Jarda FFV, znalec obsluhy TS2000, za pomoci příposlechu v kuchyni, nastavil HIFI zvuk mikrofonu dané sluchátkové soupravy. Myslím, že to byl jeden z důležitých kroků! Všechno je nachystané na závodsetup-70cm-m.jpg s dostatečným časovým předstihem. Ještě počítač se závodním deníkem Locator nastavit klávesnici a je to. Pár kontrolních QSO - zavolal i OZ6OL s bombovým signálem S9++- a poslech majáků ukazuje, že prognózované lepší CONDX na sever se dostavují. Bohužel Čerchov bude příliš jižně, než aby se nějak výrazněji projevili. Pozitivní zjištění - na "Dvojče" v 19 metrech hraje OZ7IGY pořád. Na M2 jen když je na Dvojče slyšet silou S4.

 Závod: Domlouváme střídání operátorů po hodině provozu. Na mě připadl začátek. 30 minut před začátkem závodu se usazuji na kmitočtu 432,202, dělám pár QSO a už to začíná! Během prvních 10 minut 18 QSO ODX SN7L 510km, za dalších 10 minut 10 QSO a přicházejí první potíže. Silné QRM od spodu. Druhým VFO zjišťuji, že to jsou to o 3 kHz níž OK1OPT. Anténu mám na sever a těch 20 stupňů rozdílu není snad tak packa-m.jpgmoc. Na druhou stranu to asi svědčí o kvalitě našeho signálu. V QRM lovím QSO s OZ1FDH z JO65 - náš nový ODX 710km. Přes moje prosby o QSY QRM přetrvává, chvíli s tím bojuji, ale pak otáčím antény tak, abych ho co nejvíc eliminoval. Tedy do momentálně nevýživných směrů. Po dalších asi 10 - 15 minutách se kluci z Krašova konečně odlaďují . Díky! Během první hodiny se povedlo neuvěřitelných 63 QSO/ 12k bodů. Žezla se chápe Jarda FFV a hned se namlsá QSO s HA0HO KN07 a 666 bodů. Po krátkém občerstvení a sdělení dojmů chlapcům v kuchyni se snažím provětrat ON4KST a nahnat Jardovi nějaké DX-y. Na CLX sleduji, jak severněji položeným stanicím chodí výborně sever. Nám se povedl "jen" OZ1SKY z JO56 - 783km a DL0CB z JO53 - 489km. Druhou hodinu se do logu dostalo 38 QSO/ 9,5k bodů. Opratě bere do ruky Dušan DC a zisk 31 QSO/ 9k bodů je pořád skvělý. První Frantík z JN38 a DL0CS z JO44 - 642 km a OM6A z JN99 - 437km k tomu přispěli. Nastupuje Standa AGE a hned zjišťuje, že i směr jihovýchod se začíná otevírat. V 7 minutě volá YU7AA z JN95 - 623km. Naši vzájemnou komunikaci na KST nepřehlédne Ivan YU1LA (náš tradiční ODX) a hned se ptá na kmitočet. JN04 - 779km SUPER! Anténa je tím správným směrem a během QSO s YU1LA se na KST nesměle hlásí E70A že nás slyší. QSO je dílem okamžiku a JN94 a 719km zvedlo náš průměr . Hned potom zavolal S57M, bohužel sked s YT2S nevyšel. Chvilku byl slabě slyšet, ale pak se signál ztratil v QSB. Vysvětlení přišlo vzápětí. Operátor sděloval, že má jen 50W a 21el. Standa řádí dál. DL8QS JO43 - 514 km  a nakonec IQ1KW JN34 -677km. Nakonec to hodilo 28 QSO/9,5k bodů s průměrem 339 b/km! Palo CRM se už vrátil z fotbalu a tak může usednout ke strojům. Na rozjezd pár QSO okolo 300km, pak mu průměr "pokazili"   Libor 1DOL a Milan 7GUok1crm.jpg kteří hned po sobě zavolali s pořadovým číslem 001 Díky moc za bodíky! Hned vzápětí to Palo dohnal spojením s DK4LI a DL3LAB oba z JO44 - 622 a 629 km následováni ON4POO z JO20 - 623km a hned po něm další 3 DL z JO31. Začíná chodit západ a severozápad. Dokladem toho je QSO s M1CRO/P z JO01 - 856km a náš ODX. Celkem to dalo 33 QSO/11,5k bodů - 351b/km!! Začíná vypadávat ochrana u Beka. Zkoumáme příčinu a nakonec to ukazuje na přílišnou teplotu celé krabice - na nic jiného se nám nepodařilo přijít. Žádný pomocný ventilátor není po ruce. Nakonec jsme vymysleli detail-chlazeni.jpgpasivní chlazení, které se osvědčilo. Jen se musela občas vylít vlažná voda z hrnce. I párky by se v ní daly ohřívat . Železňák pracoval dobře! Kolečko hodinových střídání se uzavřelo a tak je na forhontě zase DQT. Hned na začátku volá I1RBO z   JN35 - 593km následován IK4WKU/6 z JN63 - 658km. IW2BNA se na KST hlásí o QSO. Nejprve je slyšet chvilku bombasticky - asi odraz od letadla ale pak QSB. Mezitím stihnu 2x S59 z JN75 - 440km. Pak Walter konečně vylézá ze šumu a QSO se daří zkompletovat! JN45 a 522 km potěšilo. Několikrát jsem zkoušel přetáhnout UR7D na náš kmitočet, ale povedlo se to až teď.  KN18 - 705km. Potěšil ještě HA6W z  KN08 - 582km. Chvíli před koncem směny volají OL7M z Koruny a dávají nr. 210. My v té chvíli máme 220 QSO. Asi se klukům něco přihokuchyn-ok1dc.jpgdilo , protože jinak to není možné. Povedlo se 25 QSO/ 7,9k. Aktivita na pásmu jako obvykle kolem půlnoci ochabuje. Jarda FFV, který nastupuje dál, začíná i prolaďovat pásmo. Odměnou je mu první PA. PA6NL  JO21 - 675 km. OK2A mají 100 QSO náskok a OL9W 21 QSO. Celkem to snažení hodilo 13 QSO/3,2k bodů. Dušan DC se přesunul z odposlechu v kuchyni do vysílací místnosti a pokračoval dál ve snažení. Proháněl hlavně jihovýchod, kam jsme měli relativně málo QSO. Několik HG a OM stanic mu bylo odměnou. Dalo to nakonec 15 QSO/ 4,7k bodu s průměrem 309km. Standa ještě zalogoval 13 QSO/ 5k bodů a Palo v první hodině prodloužené směny 13/ 4,6k. Pak rate ještě výrazněji poklesl 3-5-5-3 QSO/hod. byl rezultát hluboko nočních hodin mezi 00 - 04Z. Teprve po 6 hodině místního času se to začalo zase "probouzet". 8-8-7 QSO. Po 9 hodině se konečně trochu otevřel směr na severozápad. Několik PA a DL z JO30, 31. 25 pa-na-boku.jpgQSO/ 8k bodů. Bohužel v té době se projevila banální závada na jednom z PA. Nikým nezpozorován odešel do věčných lovišť hlavní ventilátor!   Asi se zadřel. Zatím nevíme, jaké škody nedostatek ventilace způsobil. Jestli odešla flaška nebo se jen velkým teplem odletovala VN tlumivka. PA přestal fungovat a jeho resuscitace na kopci nevedla k úspěchu. M2 jsme tedy připojili přímo na splitter a pouštěli do ní asi 40W. Ráno se povedlo ještě jedno QSO do G. G3M z JO01 - 834km. Potěšili F1TDO z JN36 -  699km a UT5DV KN18 - 699km. Posleddscn9920_3.jpgní hodinu přišli 3 PA. Poslední v 53 minutě PA0EMO z  JO23 - 653km. Poslední nás zavolal OK1ZY v 59 minutě. Dával 001, ale to si z nás asi někdo dělal legraci...... **** NEBYLA! Omlouvám se dodatečně Honzovi OK1ZY. Díky za QSO a bodíky!****

Celý cirkus a antény se povedlo sbalit velmi rychle. Cesta do Prahy byla bez komplikací až na sraženou srnu ležící na dálnici, jejíž torzo jsem uviděl na poslední chvíli a uhnout nebylo kam. Naštěstí se rána do podvozku snad obešla bez větších následků na autě  ...

Takhle to zase celé dopadlo:                                                                    

_______________________________________________________________________

Značka : OL3Y
Contest    : UHF Regional 1 Contest 2014
Datum      : 2014/10/04
QTH        : ČERCHOV
WW Lokátor : JN69JJ
Nadm. výška: 1042 m
Pásmo:          432 MHz
Kategorie  : MULTI
LOG : Atalanta Locator ver. 12.29



Platná QSO : 412

Součet bodů: 126 k.


ODX        : M1CRO/P v JO01xx  -  856 km

Počet DXCC : 18


DXCC: 223xDL( 60402)       83xOK( 14950)       14xOM(  5452)     
              12xS5(  4831)       11xPA(  6925)       11xSP(  5359)     
              10xHB(  4525)      10xHG(  5027)      10xI (  5547)     
                 9xOE(  1929)      4xF (  2144)          3x9A(  1552)     
                3xYU(  2091)        2xG (  1690)         2xON(  1286)     
                 2xOZ(  1493)        2xUR(  1404)        1xE7(   719)     

Počet WWL  : 74
WWL : 29xJO50   24xJN69   21xJN58   18xJO61   17xJO70   16xJO60 
             16xJO31   15xJN59   14xJN68   13xJO51   13xJO40   13xJN79 
             12xJN89   11xJO62   10xJN99   10xJN48    9xJO30    9xJN49 
              8xJN88    6xJO32    6xJN97    6xJN47    5xJO80    5xJO43 
              5xJO42    5xJN87    5xJN76    5xJN37    4xJO90    4xJO53 
              4xJO52    4xJO44    4xJN86    4xJN57    3xJO71    3xJN75 
              3xJN65    3xJN36    2xKN18    2xKN07    2xJO73    2xJO41 
              2xJO23    2xJO22    2xJO21    2xJO11    2xJO01    2xJN98 
              2xJN77    2xJN67    2xJN63    2xJN54    1xKN09    1xKN08 
              1xKN05    1xKN04    1xJO93    1xJO91    1xJO65    1xJO56 
              1xJO20    1xJO10    1xJN95    1xJN94    1xJN85    1xJN78 
              1xJN74    1xJN55    1xJN46    1xJN45    1xJN38    1xJN35 
              1xJN34    1xJN25 

WWL map    :

ł                          JO56                     ł          
ł                               JO65                ł          
ł                     JO44                          ł          
ł           JO23      JO43 JO53      JO73      JO93 ł          
ł           JO22 JO32 JO42 JO52 JO62                ł          
ł JO01 JO11 JO21 JO31 JO41 JO51 JO61 JO71      JO91 ł          
ł      JO10 JO20 JO30 JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90 ł          
ĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄ
ł                     JN49 JN59 <QTH>JN79 JN89 JN99 ł KN09     
ł                JN38 JN48 JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 ł KN08 KN18
ł                JN37 JN47 JN57 JN67 JN77 JN87 JN97 ł KN07     
ł                JN36 JN46           JN76 JN86      ł          
ł           JN25 JN35 JN45 JN55 JN65 JN75 JN85 JN95 ł KN05     
ł                JN34      JN54      JN74      JN94 ł KN04     
ł                               JN63                ł          

Edi visualiser je zde: www.opencontest.org/edi/edimap.html

QSO v QRB
----------------
      < 100  37x
  100 - 199  105x
  200 - 299  72x
  300 - 399  76x
  400 - 499  68x
  500 - 599  21x
  600 - 699  26x
  700 - 799  5x
  800 - 899  2x
 

Hodina QSO   Body  Pr.  DX  CALL          S  SV   V  JV   J  JZ   Z  SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15   63  12113  192  710 OZ1FDH    15  17   4   -   5   7   7   8
15-16   38   9392  247  783 OZ1SKY        7   6   8    1   2   6   4   4
16-17   31   8866  286  622 DL0CS          7   2   8    1   1   2   4   6
17-18   28   9501  339  779 YU1LA           4   -    4    5   2   7   1   5
18-19   33  11587  351  856 M1CRO/P     4   2   2   1   3   3  10   8
19-20   25   7857  314  705 UR7D            2    2   6   -    5   3   2   5
20-21   13   3214  247  675 PA6NL           3   2    2   -   1    -   1   4
21-22   15   4789  319  485 HG7F             -    2    6   3   -   1   1   2
22-23   13   5025  386  572 IQ4AX             -    -    6   2   2   -   1   2
23-24   13   4640  356  505 HB9EOU        1   1    4   2   1   1  3   -
00-01    3   1085  361  482 HG7B              -    1    1    -    1   -   -   -
01-02    5   1713  342  525 9A5AA            2    -    1    2    -   -   -   -
02-03    5   1896  379  689 YU7D              2    -    -     2    -   -   1   -
03-04    3   1313  437  556 SP2MKO        -    1    -     2    -   -   -   -
04-05    8   2330  291  497 DL2NY            1   1    1     -    -   -   1   4
05-06    8   4086  510  834 G3M                1    -    1    1    -   -   2   3
06-07    7   2505  357  633 SP8WJW         -   -    4     -    -   1   -   2
07-08   25   8154  326  695 PE1EWR       8   1   1     -    -   1   4  10
08-09   16   4043  252  547 HG6Z             3    1   3     -    2  2   -   5
09-10   11   2917  265  659 PE1DAB        1   2   2    1   -   1   -   4
10-11   21   9477  451  699 F1TDO           -    1   2    1   1   4   4   8
11-12   12   4631  385  699 UT5DV           1   -    2     -   1   -   7   1
12-13    7   3088  441  619 DG8LG           2   -     -     -    1   1   -   3
13-14    9   3104  344  683 PI4DHV          -    1    -     -    -    2  1   5
-------------------------------------------------------------------------
ALL  412 126k   309  856 M1CRO/P    64  43  68  24  28 42 54  89
                                                          S  SV   V   JV   J   JZ  Z  SZ


TOP 10
--------------------------------
 1. M1CRO/P      JO01xx   856 km
 2. G3M               JO01xx    834 km
 3. OZ1SKY       JO56xx     783 km
 4. YU1LA          KN04xx    779 km
 5. E70A            JN94xx     719 km
 6. OZ1FDH     JO65xx      710 km
 7. UR7D          KN18xx     705 km
 8. F1TDO        JN25LX     699 km
 9. UT5DV        KN18DO   699 km
10. PE1EWR   JO11xx      695 km

__________________________________________________________________________

Závěr!?
Povedl se nám celkově druhý nejlepší výsledek z Čerchova, za průměrných podmínek. Dvojče na pořádném rotátoru fungovalo skvěle. Asi je zapotřebí zapracovat na školení operátorů a víc využívat ON4KST v nočních časech. Překvapili mě jen 3 QSO do 9A a 4 do F. Počasí se vyvedlo! Podmínky průměrné - aspoň u nás.

Děkujeme všem za zavolání a bodíky. Těšíme se na slyšenou zase příště.

Za team OL3Y sestavil Jirka OK1DQT

__________________________________________________________________

Větší fotky najdete ve fotogalerii. Tentokrát do ní přispěli OK1DC, OK1AGE a OK1DQT. Díky všem!

___________________________________________________________

Zatím to vypadá na 6. místo v OK


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

OK1ZY v UHF contestu

(Martin OK1MCW, 19. 10. 2014 20:07)

Dr OMs,
to poslední QSO nebyla legrace, náš syn Honza OK1ZY (jeli jsme z bytu na náš klub OK5N) s Vámi udělal regulérní QSO na sebe před koncem!

Congrats k výsledku!

73 Martin OK1MCW (OK5ET) team OK1KCW a OK5N

Re: OK1ZY v UHF contestu

(Jirka OK1DQT, 25. 10. 2014 10:52)

Díky Martine za vysvětlení situace. To QSO jsme v logu samozřejmě nechali! Těšíme se na slyšenou v dalších závodech a přejeme celé rodince hodně pěkných zážitků u rádia!
za všechny Jirka OK1DQT